חדוות קניות

"איך את עושה את זה?" אני נתקלת אחת לכמה זמן בשאלה, כשבדרך כלל השואלת מתייחסת לנטיה שלי לקנות בזול, במבצעי סוף עונה, מלתחה שלמה לילדים שלי- שנה מראש. "איך את יודעת איזו מידה הם יהיו או מה הם יאהבו או מה תצטרכי"? ברוב המקרים השואלת לא יודעת שתשובה לשאלה הזו היא ארוכה מורכבת ומפותלת, מארג עדין של חישובים כללים וחוקים שמטרתם אחת: לחסוך כמה שיותר כסף ,כי מה לעשות, התקציב האישי הוא לא משאב בלתי מוגבל, ובניגוד גמור למה שכמה  אנשים חושבים בגלל כמות הטיסות המפנקות שלי לחו"ל- אבא שלי לא הוריש לי מיליונים, מקסימום מזגן משומש…

אז לכל מי ששואלת, הנה התורה כולה (כמעט) כולל הסברים וחישובים שיהפכו כל אחת לקניינית מספר אחת. ככה זה כשמתרגלים לסיילים בלונדון…

נעליים: נסיון העבר שלי מוכיח שלא משנה כמה יקר יהיה המותג שאני קונה, נעליים מחזיקות מקסימום עונה אחת, חצר הגרוטאות וגני השעשועים מקצרים את חייהן עד מאוד ואני לא מוכנה שהילדים שלי יסתובבו עם נעליים בלויות או קרועות רק כי כבר ספטמבר ועוד שניה מגיע אוקטובר ובנובמבר כבר חורף, אז מה, נקנה חדש? אז כשמגיע סוף העונה (כל קשר בין סוף העונה בחנויות לבין מזג האויר מקרי לגמרי, סוף העונה בקיף חל עכשיו!) אני ממהרת לחנות הקרובה וקונה במבצע 1+1. כל מבצע אחר הוא לא מבצע בעיניי. לבכור אני קונה סנדלים ברשת החנויות "גלי" שכולם אומרים שמתפרקים אחרי שבוע, אצלנו ממש לא.אני תמיד קונה 2 מידות יותר גדול ותמיד את אותו דגם. למה ? כי לגלי יש דגם שמייצרים כל שנה ואם במקרה פיספסתי במידה אני חוזרת שנה אחר כך ומחליפה. אז למה מראש לא לקנות בשנה שאחרי? כי במקום לשלם 180 שקלים לזוג אני משלמת 90…לבינונית שיש לה נטיה ללכלך כל סנדל, אני קונה בחנות "עולם הטקסטיל ואופנה" בנשר. לא, זה לא אורטופדי ולא עבר הנדסת אנוש. מצד שני אם אין על הסנדל שלה איזו טיקרבל היא ממילא לא תלבש אותו גם אם הוא עלה 229 ש"ח, זה למה מעולם לא קניתי אלפנטן. אני קונה 2 ב 100. היא ממילא לובשת אותו בדיוק מ7 עד 10 כשחולצים סנדלים בכניסה מהחצר (גרוטאות, זו שגומרת אותם גם ככה).

ביגוד: כאן יש משחק שלם של חוקים מאוד פשוטים: קודם כל בגדים חדשים לחג לא קונים ממש לפני החג, כי כולם יודעים שאז המחירים זוועה. כולנו יכולים לנחש מה יהיה מזג האויר בראש השנה (חם, לח ומגעיל. שום סתיו ושום בטיח. בשנה שעברה לבשנו קצר גם בנובמבר). שמלה לבנה היא שמלה לבנה היא שמלה לבנה. אז למה לא לקנות אחת נאמר עכשיו, כשבגולף יש אחלה שמלות ב 40 % הנחה? ועל הדרך גם חולצה חתיכית לבכור…אתם יכולים לנחש שזה בדיוק מה שעשיתי היום. באשר לבגדי הגן, הילדים שלי לא גדלים מהר במיוחד ואם עד היום הם כל שנה גדלו במידה אחת אין לי סיבה להאמין שזה יהיה מאוד שונה גם בשנה הבאה. אז עכשיו זה בדיוק הזמן לקנות להם חליפות חדשות ולשמור בארון. ואיך אני יודעת מה יהיה באופנה? כי תותית נראית בדיוק אותו דבר, היא לא מזדקנת כמונו, גם קיטי לא. ספיידרמן, באטמן, בוב ספוג באקוגן- כולם היו פה בשנה שעברה "and they are here to stay". מידה אחת יותר גדולה, חליפה ב 25 ש"ח, יותר יקר לא קונה. כאן יש גם את מבחן הכביסה: כביסה קיבוצית היא כידוע לא כביסה עדינה, והיא גם מאוד מכווצת. אז כשאני קונה חליפה מוצלחת, שמסיימת את העונה כמו חדשה אני זוכרת להם את זה לטובה ומשתדלת בשנה הבאה לקנות אותם שוב. ואני לא יוצאת מנקודת הנחה מוטעית שחליפות ב 10 שקלים הן חרא, את החולצות הכי שוות של הבנות קניתי בלונדון ב 6 ש"ח אחת והן הכי מדהימות והכי שורדות את המכונות והמייבשים של הקיבוץ.

קניות בחו"ל זה יקר: כל כך לא נכון שזה כואב. נכון, טיסה ומלון זה דבר יקר, וזו גם ההתמכרות שלי. כשאני טסה בלי הילדים ושואלים אותי למה אני שוב טסה אני עונה "כדי לישון…" זה החופש שלי והכייף שלי וגם הכי משתלם בקניות. ראיתי השבוע כמה ילדות מסתובבות עם שמלות בריכה מתוקות של h&m ותהיתי כמה הן עלו לאמא שלהן. לי הן עלו בלונדון 18 ש"ח. וזה לא היה מבצע ולא סוף עונה ולא כלום. זה המחיר שלהן. ואם אנחנו כבר בקניות משתלמות אז לכל האימהות שקונות סנדלי ילדים דיאדורה ופילה בתערוכות ב 120 ש"ח- בירכא הם עולים 50…

בקיצור, כשמגיעה תחילת העונה, והכל כל כך יקר, לי נשאר רק לנשום לרווחה, לפתוח את הארון ולהודות על מזלי הטוב (וגם על התכנון המוקדם), שאני לא צריכה להוציא את מאות השקלים שזה עולה כדי להלביש 3 ילדים. וחוץ מזה, ברוח המיחזור והחינוך הירוק אין דבר יותר משתלם ומדהים מלקבל ולתת בגדים יד שניה, וכשאני חושבת שגליץ' אחד על המקלט בגן שרון ממילא מסיים את חייו של המכנס המסכן, לא עדיף שזה יהיה המכנס שקיבלתי יד שניה? ואם מישהי בקטע של שוק קח טן היא יודעת איפה למצוא אותי. ואל תשכחו את תיקי בית הספר שאם לא צריכים, אני עדיין אוספת אותם לאלו שזקוקים…

שבוע טוב וחסכוני!

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

